Ez van...

Miről szólna? Rólam. Az életemről. Az érzéseimről. Ilyen vagyok. Ezek a gondolataim. Ez van...

Friss topikok

  • Vianne.: Szép. Igazán. Köszönöm. Kívánom, hogy Téged is így szeressen egy Férfi. (2009.04.10. 19:37) A MÁSIK
  • [imi]: ez nagyon tetszett :)))))) (2009.01.05. 01:16) Tragikomédia
  • biga42: No nem sikerült:(Akkor csak a kép szövegét küldöm:"Ha az élet citromot ad..............csinálj lim... (2008.07.08. 06:32) Agytorna
  • Névtelen betelefonáló: Ez ahogy elnézem Budapest... Ugyanis ez az öregek szaladnak a busz után valahogy helyi specialitás... (2008.07.07. 23:51) Tömegközlekedés
  • biga42: Hogy szalad az idő:)) Nem Veled van a baj,sajna ilyen világot élünk:((De azért én örülök,hogy tuds... (2008.07.05. 19:50) TRAUMA

Linkblog

Sörgyári capriccio

2012.07.07. 04:19 :: AKIREW

BOHUMIL HRABAL: SÖRGYÁRI CAPRICCIO

 

Már a  regény első mondatából már érezni lehet az egész mű különleges hangulatát: "Szeretem azt a néhány percet este hét óra előtt, mikor ronggyal és összegyűrt Nemzeti Politikával tisztítom a lámpák üvegcilinderét, gyufával ledörzsölöm az égett kanócok feketéjét, visszateszem a rézsapkákat, és pontosan hét órakor bekövetkezik az a gyönyörű pillanat, mikor abbahagyják a munkát a sörgyári gépek, és a dinamó, mely az áramot nyomja mindenfelé, ahol villanykörte ég, az a dinamó csökkenteni kezdi a fordulatszámot, és ahogy gyengül az áram, gyengül a körték fénye is, a fehér fény lassan rózsaszínbe megy át, a rózsaszínű fény pedig szürkébe, flóron és organdin szűrődik át, végül a volfrámszálak piros, angolkóros gyermekujjakat mutatnak a plafonon, piros violinkulcsot."

 

nem csupán a főhős, az eseményeket egyes szám első személyben elmondó fiatalasszony kedvesen szeszélyes természetére utal, ahogy a sörgyári gondnok ifjú felesége fittyet hány a társadalmi szerepe szigorú követelményeinek, hanem érzékelteti az egész mű felépítésének jellegét is, azt a játékos szertelenséget, amely mindig meglepetéssel szolgál, de sohasem sérti a kompozíció rendjét. A A címbe foglalt zenei műszó jelzője többet jelent puszta helymegjelölésnél, annál, hogy a történet nagy része egy kisvárosi sörgyárban játszódik; ebben az összetételben előrevetíti azt a reális, bumfordi világot, ahonnan a képzelet, a játékos szertelenség futamai felszárnyalnak, s amelynek vonzáskörét nem is hagyják el.

-jellegét.Nem nagy eseményekről számol be a krónika főhőse; disznóölésről például, vagy sógorának, Pepin bácsinak - aki mintha Svejk reinkarnációja lenne egy cipészmester figurájában - hirtelen betoppanásáról, egy szerencsétlen lábtörésről, a gipszkötés eltávolításán bajmoló idős orvos szenilitásáról és sokszor visszatérően a férj szemérmes-ragaszkodó szeretetének megannyi jeléről. A hétköznapi históriák többnyire egy-egy képtelen és mégis hiteles helyzetben csúcsosodnak: a disznóölés frenetikus jókedve a gondnoki lakásból átragad az igazgatósági tanács tagjaira is, egy másik jelenetben Pepin bácsi és a főhős megmásszák a sörgyár irdatlan magas kéményét, egy harmadikban a férj nemcsak gramafont hoz ajándékba, hanem tánctudását is hozzá, ám ez utóbbit úgy tökéletesíti otthon, hogy krétával felrajzolja magának a tangó lépéseit - ilyen és ehhez hasonló pillanatok adják a mű

Mindez a korábbi alkotásokban kialakított elbeszéléstechnika mesteri újraalkalmazásával.

 

A regényt a cseh filmszakma óriása, Jirí Menzel vitte vászonra Magda Vasáryová és Jiri Schmitzer főszereplésével (Postriziny, 1980).

Egyszerre nosztalgikus, humánus, szatirikus és vadul vicces filmjében a humor szinte minden formája előkerül: egy mellékfigura, egy állandóan pórul járó, magán egyre több kötést viselő sörgyári munkás alakjával a burleszkek fenékre esős slapstick komédiája jelenik meg, állandó a helyzet- és jellemkomikum (utóbbit leginkább Pepin, az üvöltözős báty/sógor és Francin, a féltő-féltékeny férj szolgáltatja, de szinte az összes megjelenő férfikarakter egy-egy jól sikerült karikatúra) és gyakoriak az aranyköpések is („Megrendült az egészséged? / Kóstold meg a söröcskénket!”; „Unatkozik? Vásároljon mosómedvét!”; „Nem én üvöltök. Valaki itt bennem.”). 

 

De nem is az a mű legnagyszerűbb tulajdonsága, hogy szinte végig lehet röhögni, hanem hogy annyi érzéssel ábrázolja az ételt (elsősorban egy disznótoros finomságait), az italt (azok a hatalmas korsó sörök!), a női testet

és mindezt együtt, hogy az szinte már költészet. Minden egyes kockájából csak úgy süt az életszeretet, életöröm, megértés, elfogadás és szeretet. 

 

A Sörgyári capriccio a férfiaknak a nőkről, a nőknek a férfiakról szól, na meg persze vágyakozásról, szabadságvágyról (lásd: „Gyönyörű volt, mert veszélyes volt. És mert veszélyes volt, igazi volt.”; ezenkívül egy szárnyaló madarat is gyakran mutat a kamera, de sokatmondó a kéményre mászás jelenete is), féltékenységről – az élet alapvető dolgairól.

 

Hatalmas kedvencem! A könyv is,meg a film is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://erikacska.blog.hu/api/trackback/id/tr574634163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása